Go to content
Větrný mlýn Příčovy

Inspirace

Technické památky, které stojí za vidění

19. 2. 2024

Kdysi sloužily pro výrobu, těžbu, dopravu nebo skladování, dnes slouží především pro potěchu oka. Někdy až žasneme nad tím, jak byly tyto stavby důmyslně a esteticky zhotoveny.

Navštivte torza mlýnů, úchvatné vodárenské věže či bývalý vojenský prostor v Brdech a nechte se unést jejich historií a krásou. Vydejte se na nezapomenutelnou cestu za technickým dědictvím středních Čech. Mnoho z těchto památek je stále plně funkční a některé dokonce patří mezi NEJ v celé Evropě!

Větrný mlýn Příčovy
i
Torzo větrného mlýnu v Příčovech
Autor: Filip Jakubský

Větrný Mlýn Příčovy

Z větrného mlýnu nedaleko obce Příčovy zbylo jen kamenné torzo, přesto k návštěvě láká mnoho turistů a fotografů. Zřícenina se tyčí do úctyhodné výšky 10 metrů, přičemž průměr stavby je 14 metrů. Tyto nadstandardní rozměry činí z příčovského mlýna vůbec největší stavbu svého druhu v celé Evropě! Informace o původní podobě mlýnu bohužel nejsou známy. Dnes víme jen to, že v druhé polovině 18. století již neplnil svou funkci a částečně se zbortil. Jedná se zkrátka o magické místo jak svým vzezřením, tak nejasnou historií. Větrný mlýn najdete asi půl kilometru severozápadně od středočeské obce Příčovy, která leží zhruba tři kilometry od Sedlčan. Stojí na návrší poblíž rozcestí, kudy prochází silnice do Dublovic i dálková turistická trasa Via Czechia – Středozemím.

Příčovy nejsou jediným větrným mlýnem ve středních Čechách nesoucí označení technická památka. Mezi Mladou Boleslaví a Mšenem stojí uprostřed pole větrný mlýn Vrátno. Není sice veřejnosti přístupný, ale jeho stav je natolik obstojný, že jde o příjemnou zastávku při pěším nebo cyklovýletě v okolí.

Viadukt Žampach
i
Viadukt Žampach
Autor: Daniel Stiborek

Železniční viadukt Žampach

Po druhém nejvyšším kamenném železničním mostě ve střední Evropě se projedete vlakem na trase Vrané nad Vltavou – Čerčany. Z tratě legendárního Posazázavského pacifiku však tuto majestátní stavbu jen stěží uvidíte. Daleko lepší pohled vám nabídne Naučná stezka Jílovské zlaté doly, která vede přímo pod viaduktem. Na stavbě mostu s výškou 42 metrů a celkovou délkou 110 metrů pracovali převážně italští dělníci, kteří měli zkušenosti s obdobnými projekty v Alpách. Stavbu dokončili 1. května roku 1900. Most svému účelu slouží bez větších oprav dodnes. V letech 2011–2012 byla provedena pouze menší rekonstrukce včetně výměny kolejového lože a osazení nového zábradlí.

Dalším pozoruhodným viaduktem je kamenný železniční most překračující Želivku u Němčic na zaniklé vlakové trase do zatopených vesniček. Je na něj sice vstup zakázán, ale jeho oblouky si můžete vyfotografovat ze silnice spojující Keblov a Bernartice. Československá televize si ho dokonce vyhlédla k natáčení, během kterého měl být vyhozen do povětří. Ze záměru naštěstí sešlo.

Hvězdárna Ondřejov
i
Hvězdárna Ondřejov
Autor: Astronomický ústav AV ČR

Hvězdárna Ondřejov

Hvězdárnu založil v roce 1898 astronom Josef Jan Frič na kopci Manda v Ondřejově. Architektonický návrh původních budov a kopulí zhotovil významný český architekt Josef Fanta – autor nynější výpravní budovy hlavního nádraží v Praze. Areál tvoří soubor secesních i novějších budov, včetně cenné parkové úpravy se vzácnými keři a dřevinami. V současnosti patří hvězdárna Ondřejov k nejdůležitějším vědeckým pracovištím v Evropě. Dveře hvězdárny jsou veřejnosti otevřené od května do září každou sobotu, neděli a o svátcích. Při návštěvě budete mimo jiné obdivovat sluneční radioteleskopy nebo dvoumetrový zrcadlový dalekohled, který je největší v ČR. V historické kopuli hvězdárny uvidíte expozici věnovanou vývoji hvězdárny.

Pokud se ocitnete v Ladově kraji během poloviny srpna a počasí vám bude přát, rozhodně nevynechejte návštěvu zdejší radarové louky, odkud můžete pozorovat meteorický roj Perseidy. Možnost přenocování přímo na louce v blízkosti hvězdárny se naskýtá pouze jedenkrát za rok.

Vodárna Kolín
i
Vodárna Kolín
Autor: Ondřej Soukup

Vodárna Kolín

Funkcionalistický věžový vodojem je vysoký 45 metrů a patří k nejdominantnějším stavbám města Kolín. V poválečném období přestala technologie vodojemu vyhovovat, a tak zde byl v roce 1977 provoz ukončen. Jelikož se jedná o cenný doklad architektury 1. poloviny 20. století, rozhodlo se město Kolín v letech 2014–2015 budovu vodojemu zrekonstruovat a změnit na rozhlednu. Kruhový výhled z krytého vyhlídkového patra je ve výšce 36 metrů, kam vystoupáte točitým schodištěm, které prochází bývalou vodní nádrží. Součástí je také informační centrum přibližující historii celé stavby.

Kam dál? V Nymburce, jen pár kilometrů severně od Kolína, stojí hned dvě zajímavé vodárenské věže. První z nich, takzvaná Turecká věž, byla postavena již v roce 1597. V napojení na blízký mlýn (dnes zvaný Šafaříkův) zásobovala labskou vodou pět nymburských kašen až do počátku 20. století. Druhou vodárnu najdete na ulici Vodárenská. Na svém místě stojí od roku 1903 a momentálně je veřejnosti nepřístupná.

Cyklisté v CHKO Brdy
i
Pěchotní srub Jordán
Autor: Ondřej Burda

Pěchotní srub Jordán

Oficiálně „Pěchotní srub CE“ je zachovalý bunkr na cílové dopadové ploše Jordán. Na stavbě z roku 1936 se ověřovala funkčnost a odolnost budovaného československého pohraničního opevnění. Objevil se i v několika filmech, včetně Obecné školy. Asi nejslavnější pevnostní stavbu zařadil Národní památkový ústav v roce 2012 mezi technické památky. Ačkoli srub můžete obdivovat pouze zvenčí, rozhodně nebudete litovat. V okolí jsou krásné výhledy na celé Brdy, spatříte zde mnoho dalších bunkrů i bývalé vojenské letiště. Za návštěvu stojí také zřícenina gotického hradu Valdek, která se tyčí jen pár kilometrů severně od Jordánu.

Tohle stojí za to navštívit


Podobné články