Go to content
Viadukt Žampach

Počasí

Pondělí 21.04.

12 ° C

Úterý 22.04.

14 ° C

Středa 23.04.

15 ° C

Železniční viadukt Žampach

Kamenný most u obce Žampach na trati zvané Posázavský Pacifik patří k nejvyšším železničním mostům u nás. První vlak tudy projel již v roce 1900. Nadchne nejen fanoušky historie železnic.

Žulový kolos, který brázdí vlaky v Posázaví, vypadá jako vystřižený z anglického románu. Obdivovat jej můžete během projížďky starobylým parním vlakem nebo projít okolní naučnou stezku. 

Most s rozpětím 12,5 m se tyčí nad vískou Žampach nedaleko Kamenného Přívozu. Společně se sedmi oblouky, z nichž nejvyšší čítá 41 m, byl zbudován v letech 1898-1899. Na precizní výstavbě se tehdy podíleli dělníci z celé Evropy, zejména pak Italové, kteří byli zvyklí na obdobné práce v Alpách. O jejich talentu a pečlivě odvedené práci svědčí i fakt, že most dodnes nenese žádné známky poškození, přestože přes něj denně přejede okolo třiceti vlaků. První oprava zevnějšku mostu proběhla po více než 110 letech provozu, v roce 2012. 

  • Tip pro vás: Pokud chcete zažít jedinečnou atmosféru, kterou zažívali čeští trampové od 20. let minulého století, stačí nasednout do vlaku na trati Vrané nad Vltavou – Čerčany. Most spojuje část železnice mezi stanicemi Luka pod Medníkem a Jílové u Prahy. Trať zvaná Posázavský pacifik vás poveze divokou přírodou podél řeky Sázavy, kterou zdobí skalnatá úbočí a hučící peřeje. Svézt se tu můžete pravidelnou osobní dopravou nebo se projet nostalgickými vláčky s parní lokomotivou. 

Žampašský viadukt je technický unikát v několika směrech. Jde o nejvyšší kamenný most vystavěný na místních drahách. Zajímavá je i podélná osa mostu, která je tvořena obloukem o poloměru 180 m. Přípravné i stavební práce byly obtížné, ztěžoval je hlavně nepřístupný terén a znemožnění jakékoli mechanizace. Žulový stavební materiál byl dopravován polními drážkami z lomů na břehu Sázavy a ze dna údolí vytahován vzhůru dvoukolejnou svážnicí. Po zdárném dokončení se tu mohla slavnostně zahájit železniční doprava 1. května 1900

Kvalitu i honosnost mostu můžete obdivovat i během procházky po naučné stezce, která vede okolím rokle Kocour. Dozvíte se tu zajímavosti o zdejší krajině, řece Sázavě, vodáctví i železnici. Trasa je tematicky spojena také s trampskou kulturou, stejně jako trať Posázavský pacifik, která vyznavače této kultury vozila z Prahy za krásami přírody už v dobách první republiky. 

Kam dál?

Na vlně poznání můžete pokračovat v nedalekém Jílovém u Prahy. V tamním Regionálním muzeu nahlédnete do dob zlaté slávy města. Ve sklepních prostorách vás čeká také archeologická expozice věnovaná odkazu obyvatel nejstaršího kláštera v kraji. Pod zemský povrch se podíváte také během prohlídky štol, kde se těžila zlatá ruda už v předhusitské době. Exkurze podzemí přináší autentické poznání prostředí, kde tvrdě pracovalo několik generací jílovských horníků.

Zajímavost:

Patříte-li k milovníkům obdobných staveb, možná vám neunikla podobnost se železničním viaduktem v Kryštofově údolí. Území Skotska pak zdobí ikonický Glenfinnan Viaduct, který si zahrál i v několika filmech o Harrym Potterovi. Kamenná stavba se line do zatáčky a jeho délku podpírá celkem 21 oblouků, oproti tomu žampašskému je o rok mladší. 

Parkování je možné téměř pod mostem. Na samotný most se dá dostat z Jílového po žluté turistické trase nebo vylézt kolem pilířů od silnice.
Parkoviště

Parkoviště

Mohlo by vás zajímat