Počasí
Úterý 03.10.
18 ° C
Středa 04.10.
20 ° C
Čtvrtek 05.10.
15 ° C
Příspěvkové organizace
Hornický skanzen Mayrau
V Hornickém skanzenu Mayrau, v prostorách bývalého dolu, si připomenete historii těžby černého uhlí na Kladensku a lusknutím prstu se ocitnete v době, kdy odsud odešli poslední havíři.
Hornické řemeslo v regionu už sice pomalu vymírá, ale díky skanzenu se na něj jen tak nezapomene. Nachází se v obci Vinařice nedaleko Kladna. Připravte se na prohlídku historicky vzácného areálu s unikátními dochovanými těžebními stroji, expozici představující těžkou práci havířů a špičkovou úroveň hornictví na Kladensku i na pestrou škálou doprovodných programů, které se v něm pořádají.
Budete mít pocit, jako by z to bylo včera, kdy z Mayrau odešli poslední horníci. Poslední vozík z dolů přitom vyjel téměř před čtvrtstoletím. Hornický skanzen následně vznikl roku 1994, kdy byl důl ještě v provozu, ale už o tři roky později těžba nadobro skončila. Ve skanzenu to ovšem vypadá, jako by horníci právě odešli ze směny. Visí tu jejich pracovní oděvy, svítilny i známky s osobními čísly, které museli mít vždy při sobě. Pracovní mundůry se vznášejí v unikátních řetízkových šatnách téměř u stropu, kde do další směny vždy spolehlivě uschly.
Největší chloubu představuje těžební stroj z roku 1905, vyrobený firmou Ringhoffer v Praze. Původně to měl být lodní parní stroj, ale protože si ho odběratel nevzal, dostal se na Mayrau a od té doby svou funkci plnil bez větších oprav až do roku 1997. Kdyby se těžilo dál, sloužil by i nadále, je totiž stále plně funkční. Mimořádnou pozornost si zaslouží i další dva dochované těžní stroje: MAG Ruston Praha systému Koeppe ze stejného roku a také elektrický těžní stroj Škoda z roku 1932.
Důl ve Vinařicích byl největším a nejnebezpečnějším v kladenském uhelném revíru. Dohromady v okolí Kladna fungovalo na 50 dolů, které v dnešním skanzenu připomínají makety. Důl Mayrau byl nafárán v říjnu 1877 a pojmenovali ho po Kajetánu Mayerovi, svobodném pánu z Mayrau, předsedovi správní rady. Jáma se hloubila v tehdy netradičním a inovativním kruhovém jámovém profilu. Novinku má na svědomí Ing. Jan Karlík, který se proslavil také vynálezem tachografu, sloužícímu k záznamu pohybu.
Zajímavost
Při prohlídce se dozvíte všechna pravidla, zákonitosti, strasti (a snad i slasti) důlního života a dostanete se i do podzemí. Poslední jámy byly sice roku 1998 zasypány, ovšem umělá šachta v kopci Homole vás do tajů havířiny spolehlivě zasvětí.
Parkoviště