Go to content
Muzeum Lužná

Počasí

Neděle 21.07.

23 ° C

Pondělí 22.07.

26 ° C

Úterý 23.07.

24 ° C

Cyklovýlety

Po stopách starých železnic z Kladna do Lužné u Rakovníka

50 km dlouhá trasa z průmyslového města Kladna vás povede na Rakovnicko po stopách drážní historie a do největšího železničního muzea u nás.

Cyklovýlet po stopách jedné z nejstarších koněspřežných drah v Evropě, slibuje na svém konci zážitek pro opravdové vlakové nadšence. Vydejte se podél zrušené lesní železnice i dráhy, po které se směle proháněly parní lokomotiv a navštivte naše největší železniční muzeum. 

Kladenské nádraží bývalo velkou železniční křižovatkou pro těžební a hutní průmysl. Na zvučná jména jako Buštěhradská dráha či Kladensko-nučická dráha se již dávno zapomnělo, stejně tak i na to, že tudy procházela druhá nejstarší dráha na území kontinentální Evropy – tzv. Pražsko-lánská koňská železnice. Dnes tu ale začíná trasa této cesty do minulosti.  

Ve stopách zaniklé slávy českých železnic se z kladenského nádraží vydejte přes sportovní areál Sletiště na cyklotrasu 0017 podél současné železniční trati. Od nádraží Kamenné Žehrovice pojedete po cyklostezce s asfaltovým povrchem ve stopě zrušené železniční vlečky vedoucí k bývalému dolu Tuchlovice. 

  • Zajímavost: Po černouhelném dolu Tuchlovice zbyla v krajině jen halda vykopané zeminy (odval), na kterou můžete vystoupat a užít si výhled do okolí. Čas krajinu změnil, což dokládá nedaleká dálnice a pole s fotovoltaickými panely. 

Z Tuchlovic okolo zámeckého parku dorazíte do Lán. Zastavte se v Muzeu Tomáše Garrigua Masaryka. Za první republiky se prezident přemisťoval z místního zámku na nedaleké lánské nádraží (dnes nese jméno města Stochov), odkud vyrážel parním vlakem ve svém salónním voze na služební cesty. Uvidíte tu i kus kolejnice bývalé koněspřežné dráhy, která všemu předcházela. 

  • Tip pro vás: Než se vydáte po stopách koněspřežné dráhy, doporučujeme posilnit se lokálním jídlem v restauraci Bechnerův statek 

Pokračujte do ulice Lesní se zachovalou budovou bývalého nádraží koněspřežné železnice. Trasa pokračuje ve stopě bývalé dráhy k Lánské oboře, kterou dříve železnice projížděla. U ní si můžete udělat malou odbočku k ukázkové oboře s vyhlídkou na lesní zvěř. Dále se dostanete až k pile na Píních, kde dodnes stojí dřevěná budova bývalého depa pro vozidla koněspřežky. Odtud se bývalá dráha klikatila k Pilskému rybníku. I když je násep po ní v terénu pořád patrný, kvůli špatnému povrchu je trasa schůdná pouze pěšky, a tak ji objeďte po sjízdných cestách okolo 

  • Zajímavost: V lokalitě se před téměř 200 lety těžilo dřevo a vozilo se do Prahy. Je až k neuvěření, že původně bylo v plánu spojit touto železnicí Prahu s Plzní. Nakonec z plánů sešlo.   

V lokalitě Pařeziny začíná u parkoviště naučná stezka Vůně dýmu a jehličí. Ta vám prostřednictvím informačních tabulí odvypráví příběh zrušené parní lesní železnice. Jakmile po mostě překonáte současnou železniční trať, začnete se pomalu stáčet směrem do Lužné, kde na vás čeká největší perla výletu – ČD Muzeum Lužná u Rakovníka. Těšte se na velkou expozici parních i motorových lokomotiv z dob největší slávy české železnice. V depu odpočívá zmíněný prezidentský salónní vůz T. G. Masaryka. Na místním nádraží můžete svůj výlet ukončit a vrátit se vlakem domů.  

  • Tip pro vás: Budete-li na kole ještě pokračovat do nedalekého Rakovníka, můžete se pak odměnit originálními burgery v Ella´s burger nebo českou klasikou v restauraci U zlatého hroznu. 

Začátek trasy:

Kladno

Délka trasy:

51,2 km

Časová náročnost:

3,5 hodin

Konec trasy:

Lužná u Rakovníka

Převýšení:

+125 m

Exportovat trasu do gpx

Mohlo by vás zajímat