Go to content
Festival světla Kutná Hora

Světlem spojeni

Festivaly 21.03.2025 - 22.03.2025, 00:00 - 00:00

Cena:

ZDARMA

Místo konání:

různá místa

Adresa:

Kutná Hora

Telefon:

+420 731 801 004

Region:

Kutnohorsko Kolínsko

Přejít na web akce

Popis akce

Na pěti místech v Kutné Hoře se budete moci pokochat světelnými či laserovými instalacemi a interaktivními projekcemi od pátku do neděle 21. – 23. března 2025.

Umělecký zážitek najdete v interiéru katedrály Nanebevzetí Panny Marie a sv. Jana Křtitele v Sedlci, v exteriéru chrámu sv. Barbory, ve vnitřním křídle jezuitské koleje (sídlo Galerie Středočeského kraje), v Breüerových sadech a na nádvoří Vlašského dvora.

Chrám svaté Barbory
Ondřej Rakušan
videomapping
Ondřej pochází z rodiny grafických designérů. K výtvarné činnosti byl veden už od útlého věku oběma rodiči. Po studiu scénografie na střední škole pokračoval na Fakultě architektury ČVUT u prof. ak. soch. Mariána Karla v oboru průmyslový design. Kombinace uměleckého přístupu prof. Karla se striktně technickým prostředím ČVUT definovala Ondřejův vztah k technologiím. Silnou stránkou Ondřejovy tvorby je spojení klasického výtvarného vzdělání s nejmodernějšími technikami z oblasti animace, grafiky a AI. Díky této specializaci spolupracuje Ondřej Rakušan často s umělci známých jmen, kdy díky svým technickým a výtvarným schopnostem spolurealizuje díla s umělci, jako je třeba Jiří Černický či Lucie Skřivánková.

GASK
Michael Bielický a Kamila B. Richter
interaktivní projekce
Michael Bielický žije od roku 1969 v Německu. Výtvarné umění studoval na Akademii v Düsseldorfu u Nam-June Paika, u kterého poté působil jako asistent. V roce 1991 založil a vedl na Akademii výtvarných umění v Praze historicky první ateliér nových médií. Od roku 2006 řídil katedru Media Art na Univerzitě umění a designu při ZKM v Karlsruhe. Bielický patří mezi první umělce, kteří v evropském a českém prostředí začali rozvíjet práci s elektronickými a digitálními technologiemi. Nejčastěji pracuje s tématy a nástroji komunikace, navigace, videa či VR technologií a v posledních letech také s webovými informacemi ve veřejném prostoru. Jeho díla byla často rozvíjena ve spolupráci se ZKM v Karlsruhe a prezentována např. na festivalu Ars Electronica či v muzeích umění jako v pařížském Centre Pompidou či MoMA v New Yorku.

Kamila B. Richter spolupracuje s Michaelem Bielickým na řadě digitálních projektů, zejména v oblasti informačních technologií. Je absolventkou pražské Akademie výtvarných umění a Technikon Natal University v Johannesburgu, kde se začala věnovat propojování klasické malby, grafiky a digitálních technologií. Věnuje se unikátní metodě založené na přenosu dat z chybujících digitálních nosičů do média olejomalby, přičemž využívá technické postupy středověkého malířství.

Breüerovy sady

Jan Kaláb
objektová světelná instalace
Jan Kaláb je český výtvarník vycházející z tvůrčích kořenů graffiti a street artu. Absolvoval Akademii výtvarných umění v Praze. Patřil k zakládající generaci writerů, postupně však převedl vizuální kulturu z prostředí ulice do prestižních galerijních prostor napříč celým světem. Uliční fasády a experimentální tvorbu vystřídala malířská plátna rozmanitých tvarů vlastní výroby. Jeho tvorbu provází neustálé zkoumání nových technik a struktur. Prostřednictvím geometrizujícího tvarosloví, precizní akrylové malby či vrstvených ploch se pouští do analýzy prostoru v rámci klasického obrazu. Bezmezné nasazení, radost z hravého objevování a překonávání vlastních možností ve výsledku vede Jana Kalába k novátorství a odstraňování žánrových hranic.

Vlašský dvůr
Jan Poš
site-specific světelná instalace
Studoval na Fakultě umění a designu Univerzity Jana Evangelisty Purkyně na Katedře elektronického obrazu v progresivním multimediálním studiu Time Based Media pod vedením Daniela Hanzlíka a Pavla Mrkuse. V roce 2019 absolvoval stáž na Kunstuniversität Linz ve studiu Time Based media. V současné době studuje v ateliéru Socha 2 u Tomáše Hlaviny na Akademii výtvarných umění v Praze. Ve své aktuální tvorbě se zabývá vztahem reálného a virtuálního prostředí. Zkoumá jejich vzájemný vztah a narušuje hranice mezi nimi. K tomu využívá počítačové 3D programy, ve kterých vytváří různé simulace, které dále zhmotňuje v reálném prostředí. Po formální stránce se jeho díla, pohybují na hraně sochy, objektu a instalace.

katedrála Nanebevzetí Panny Marie a svatého Jana Křtitele (instalace se uskuteční v interiéru katedrály)
Karel Šimek
laserová instalace
První experimenty Karla Šimka se světlem sahají do roku 2012, kdy začal prozkoumávat hranice světla jako mediálního sdělení. Je umělcem, který světlem dotváří prostor a hraje si s jeho možným vnímáním. Jeho kroky se protly s činohrou, operou nebo baletem všech tří tuzemských sekcí Národního divadla České republiky. Jako light designer dlouhodobě spolupracuje s Radimem Vizvárym. Již několik let působí jako světelný designér s Danielou Špinar. Jeho pracovní zkušenosti jsou taktéž spjaty se soubory jako Lenka Vagnerová & Company, Spitfire Company, Pražský komorní balet, Tantehorse nebo DEKKADANCERS.

Mapa